tisdag 12 mars 2013

The Hurt Locker


Det dröjde innan jag kom mig för att se The Hurt Locker som belönats med Oscar för bästa film och bästa regi. Jag hade möjligen för höga förväntningar eller så är jag helt enkelt inte anhängare av amerikansk mentalitet nog för att engagera mig i en grupp soldaters öde i det ockuperade Irak. 
Jag tycker filmen är extremt välgjord och skådespelarna är bra på ett sätt jag inte sett alltför ofta i en film om Irak-kriget. Berättelsen fungerar bättre än i många andra liknande skildringar men den lyckas ändå inte lyfta ur det triviala.
Spännande, ibland kuslig, ibland gripande. Inte nyskapande, inte så värst utmanande. Gediget hantverk. Snyggt fotograferad.  På många sätt en typisk bästa film i Oscar-sammanhang. 
Det enda som verkligen motiverar att The Hurt Locker  förtjänar en plats i historieböckerna är att filmens regissör Kathryn Bigelow blev den första kvinnan som belönats med en Oscar för bästa regi.  Att det dröjde mer än etthundra år av filmskapande innan en kvinnlig regissör ansågs bra nog för detta pris säger något om hur mansdominerad filmkonsten fortfarande är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar