Körkarlen (1921)
Regi Victor Sjöström
Manus
Victor Sjöström
Medverkande Victor Sjöström, Hilda Borgström,
Tore Svennberg, Astrid Holm, Concordia Selander, Lisa Lundholm, Tor Weijden,
Einar Axelsson, Olof Ås, Nils Ahrén, Simon Lindstrand, Nils Elffors
Innan jag såg Victor Sjöströms (1879-1960) Körkarlen från 1921 för första gången, i tintad
och renoverad version med nyskriven musik framförd av en levande orkester, hade
jag länge haft min uppfattning om stumfilmer klar: något mossigare gives inte
på denna jord. Ack så fel jag haft!
Körkarlen spelades in
mot slutet av den period i den svenska filmens historia som brukar beskrivas
som dess storhetstid - den senare delen av 1910-talet och de första åren på
1920-talet. Förutom Sjöström räknas kanske framförallt Mauritz Stiller in bland
de stora regissörerna under denna period. Både Sjöström och Stiller prövade
senare även lyckan i Hollywood med högst varierande framgång.
Handlingen i Körkarlen utspelas i den samtida slummen. Den
djupt alkoholiserade och lungsjuka David Holm dricker som vanligt ihop med sina
dryckesbröder på nyårsafton medan de berättar för varandra om den legend som
säger att om en stor syndare dör vid tolvslaget får han till uppgift att under
ett år överta körkarlens arbete, som består i att med häst och vagn resa runt
och samla in de dödas själar. När klockan slagit midnatt är David död. Under
arbetets gång får David tillfälle att återse sina gamla synder och dem han
skadat genom sitt leverne - främst hustrun och barnen. Givetvis, eftersom berättelsen
också är en sedelärande nykterhetspamflett, väcks Davids samvete till liv och
en önskan att ställa tillrätta infinner sig gradvis som en följd av
eftertankens kranka blekhet.
Körkarlen var
Sjöströms tredje försök att filmatisera Selma Lagerlöfs böcker och är utan
tvekan det allra mest lyckade. De tidigare filmerna hade skänkt Sjöström
författarinnans närmast obegränsade förtroende att filmatisera hennes
berättelser. Icke desto mindre utgjorde Körkarlens invecklade berättarstruktur
och dess tematiska inslag av spökerier med övergångar och sammansmältning
mellan den verkliga världen och andevärlden, en stor inspelningsteknisk
utmaning. Victor Sjöström var dock gott rustad att ta sig an detta genom sin
egen begåvning och skicklighet som såväl regissör som skådespelare och han hade
även god hjälp av övriga medverkande både bakom och framför kameran. För fotot
och de många avancerade fototekniska effekterna, som dock aldrig blir till
självändamål i Körkarlen, svarade Sjöströms
trogne fotograf Julius Jaenzon. Bland skådespelarna bidrog förutom Sjöström
själv i huvudrollen, även Hilda Borgström som hustrun och Astrid Holm som
slumsystern med mästerliga prestationer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar