Moderna tider (1936)
Regi Charles Chaplin
Manus Charles Chaplin
Medverkande
Charles Chaplin, Paulette
Goddard, Henry Bergman, Tiny Sandford, Chester Conklin, Hank Mann, Stanley
Blystone, Al Ernest Garcia, Richard Alexander, Cecil Reynolds, Mira McKinney,
Murdock MacQuarrie, Wilfred Lucas, Edward LeSaint, Fred Malatesta
Charles Spencer "Charlie" Chaplin (1889-1977) tillhör
1900-talets största såväl framför som bakom kameran i kraft av sina många
skilda talanger, och i Moderna tider (1936) bevisas detta med all önskvärd
tydlighet. Han var förutom skådespelare även regissör, producent,
manusförfattare och kompositör i sina långfilmer. Dessutom finansierade han dem
själv och hade därmed en stor konstnärlig frihet som varit och är få
filmskapare förunnat.
I Moderna tider skildras en enkel fabriksarbetares
äventyr i industrisamhällets kapitalistiska ekorrhjul under depressionens
1930-tal med sedvanligt stort utrymme för Chaplins genialiska visuella och
fysiska humor.
Fabriksarbetaren, spelad av Chaplin själv, utför i filmens början
monotont slit vid ett löpande band och utsätts för allt högre prestationskrav
från arbetsledningen tills han slutligen löper amok och hamnar på
(mental)sjukhus. Därifrån kommer han senare ut med uppmaning att ta det lugnt
och undvika oro, men lyckas istället nästan genast bli oskyldigt fängslad som
misstänkt ledare för ett våldsamt upplopp. I fängelset förhindrar han tursamt
ett flyktförsök och belönas med en mer hemtrevlig cell. När han mot sin vilja
friges från fängelset och den jämförelsevis trygga tillvaron där, stöter han
ihop med en ung föräldralös kvinna (Paulette Goddard) som lever på gatan sedan
hon rymt undan myndigheternas omhändertagande, och tillsammans upplever paret
både framgångar och bakslag i sina försök att fånga lyckan...
Moderna tider är till
största delen en stumfilm och bygger på visuellt berättande med inklippta
textskyltar. I den mån något tal hörs är det ofta förmedlat genom andra medier
såsom radio, grammofon eller tv. Bilderna förmedlar inte bara Chaplins geniala
fysiska humor utan även andra visuella skämt. I början liknas exempelvis massan
av arbetare på väg till fabrikerna vid en skock bräkande får. Senare framstår
drömmen om det ljuva familjelivet i ett egna hem genom bitsk satir som en
överdriven, ouppnåelig utopisk fantasi. Det är givetvis den fysiska humorn som
överväger och nästan varje scen i filmen är en komisk pärla. Några exempel är
farbriksarbetarens inledande sammanbrott med skiftnycklar och oljekanna,
fängelselunchen med det insmugglade "näs-pudret" samt scenerna i
varuhuset under arbetarens tillfälliga påhugg som nattvakt. Filmen är dock inte
bara rolig.
Chaplins syn på det moderna samhället och "jakten på
lyckan" (den amerikanska drömmen?) framstår i filmen som ganska svart.
Klasskillnaderna är enorma. Arbetarna är ständigt kontrollerade, övervakade och
disciplinerade. De utsätts för företagsledningens experimentella metoder för
att öka effektiviteten i arbetet i form av en automatisk matningsmaskin som ska
minska behovet av lunchpaus. När arbetaren protesterar mot de ständigt ökande
kraven genom att bryta samman, hamnar han i sjukvården där hans beteende
korrigeras så att han kan återgå i arbete. Ingen plats ges åt avvikare.
Arbetarnas protester och krav bemöts med polisinsatser. Den föräldralösa
flickan tvingas fly från ungdomsvårdens auktoritära makt för att behålla sin
frihet. Hon blir efterlyst för lösdriveri. För att överleva tvingas hon till en
början att stjäla. Arbetaren vill till en början inget hellre än att fly bort
från otryggheten i friheten tillbaka till fängelsecellen. Lyckan tycks ofta
befinna sig utom räckhåll för dem som befinner sig på samhällets botten,
oavsett hur de kämpar för att nå den.
Chaplin fastnar dock inte i svärtan utan i filmen framträder även
hans människokärlek och hoppfullhet i de återkommande uppmaningarna från
arbetaren till flickan att de inte får ge upp, de måste fortsätta kämpa,
eftersom det lyckliga livet måste vara en möjlighet också för dem. I filmens
slutscen ses också följdriktigt paret arm i arm, tappert leende på marsch mot
framtiden och den hägrande lyckan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar