"Det är svårt att i korthet formulera något nytt", skrev
DN:s Mauritz Edström en gång på sjuttiotalet om Carl Theodor Dreyers
(1889-1968) film Ordet från
1955 och det kan jag helhjärtat hålla med om. Speciellt när jag som recensent
sett filmen för första och enda gången för flera år sedan och endast har minnet
att lita till. Tursamt nog drabbade Ordet mig så starkt vid detta första möte
att intrycken inte mattats alltför mycket.
Danske regissören Dreyer började sin utdragna karriär under
stumfilmsepoken och åstadkom redan på 1920-talet framstående verk med flera av
de stilgrepp som med tiden allt tydligare kom att bli hans signum: långa
tagningar, långsamt tempo, sparsmakade dekorer och avskalade bilder. Med dessa
grepp ville Dreyer främja personerna och lyfta fram själsskildringarna. Bland
Dreyers tidiga filmer brukar ofta Jeanne
D’Arc/ En kvinnas martyrium (1927) nämnas som en av de främsta.
Människor som likt Jeanne D’Arc förtrycks men ändå vågar leva och dö för sin
övertygelse är också centrala figurer i flera av Dreyers senare filmer.
Ordet är en filmatisering av en pjäs av den danske prästen, författaren
och motståndsmannen Kaj Munk, som 1944 avrättades av nazisterna under den tyska
ockupationen av Danmark.
Handlingen i Ordet kretsar kring tre bröder och deras liv
tillsammans på landsbygden. Den förste brodern - Mikkel - är gift med Inger som
väntar deras tredje barn. Den andre brodern - Anders - är kär i skräddaren
Petters dotter och vill gifta sig med henne. Den tredje brodern - Johannes -
har förläst sig på Kierkegaard och anses helt ha förlorat förståndet. Filmen
berättar också genom bröderna om kristen tro, och om olika förhållningssätt
till tron. Mikkel har helt förnekat sin tro medan Anders tro inte är
tillräckligt övertygande för att den fundamentalistiska skräddaren och
predikanten Petter ska ge honom tillåtelse att gifta sig med hans dotter.
Johannes, slutligen, tror sig vara Jesus och har en stark, passionerad och
okomplicerad tro. När motsättningen mellan Anders och Petter leder till att
skräddaren önskar att Mikkels hustru må dö i barnsäng för att bröderna alla ska
lära en läxa, sätts deras tro eller brist på densamma på prov...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar